Wat is MBCT?

Mindfulness leert u uw aandacht te richten op het hier en nu. Het grote voordeel is dat u daardoor minder gelegenheid heeft om situaties met uw gedachten erger te maken, bijvoorbeeld door te gaan piekeren over de gevolgen die iets zou kunnen hebben.

Mindfulness leert u ook dat u niet samenvalt met de emoties die u op een bepaald moment beleeft. Als u op een moment neerslachtig bent, wil dat niet zeggen dat uw leven niet deugt. Mindfulness wil dus wel ruimte geven aan de emotionele ervaring van het moment, zonder deze emoties als een weerspiegeling van de situatie te zien. In plaats van te reageren op een ‘ingesleten’ negatieve of wantrouwige manier, leert u vanuit innerlijke rust adequaat en positief te reageren op een situatie.

Doelgroep

Mindfulness is vooral goed voor mensen die blijven piekeren over het verleden of tobben over de toekomst. Mensen kunnen zo in beslag genomen worden door hun verleden of de toekomst dat ze ‘vergeten’ om in het ‘hier en nu’ te leven. Daar probeert mindfulness verandering in te brengen. Onderzoek heeft uitgewezen dat mindfulness het risico op terugval in depressies kan verminderen.

 

MBCT: Mindfulness Based Cognitive Therapy

Mindfulness komt oorspronkelijk uit het boeddhisme en wordt momenteel veelal als extra element toegevoegd aan cognitieve therapie. Dit heet MBCT: Mindfulness Based Cognitive Therapy. Bij de cognitieve therapie is het doel negatieve gedachten om te zetten in evenwichtigere gedachten. Bij mindfulness mogen alle gedachten er zijn, ook de negatieve. Het verschil is dat u leert de aandacht anders te richten, zodat negatieve gedachten niet gaan overheersen. Ook verschilt MBCT van cognitieve therapie doordat er niet alléén gewerkt wordt met gedachten. Ook de ademhaling, het lichaam en de emoties spelen mee. MBCT bestaat over het algemeen uit een reeks van acht tot twaalf behandelsessies.